Senaste Nytt

2024-03-13
Uppdatering nya passersystemet / Update new access control system!
Senaste status för nya passersystemet!
(samt även ett till datum för utlämning av brickor!)
Latest update for the new access control system!
(also one new date for distribution of door-tags!)


2024-03-01
Datumet för årets föreningsstämma är den 16:e maj, kl. 19.00. på Tegelbaren, Råsundavägen 31.
Hur hittar man hit: Google Maps länk.
Generell info om våra årsstämmor: Läs mer här
Tänk på att ev. motioner/förslag måste vara inlämnade innan Mars månads utgång. Mer info står under den generella infon om våra årsstämmor.

 

2024-02-25
Nytt passersystem under April 2024. Läs mer här: Nytt passersystem 2024 (english translation here)

 

2023-12-29
Året börjar närma sig sitt slut och vi har lite information till er. Som vi nämnde på förra stämman visste vi att det skulle bli en hyreshöjning vid årsskiftet, den blir på 19%. Detta drivs primärt av allmännt ökade kostnader för driften men den stora delen är en kraftig ökning i räntekostnader.

 

2023-04-16
Information om Trall-besiktning den 24/4 samt Föreningsstämman den 4/5

Till alla boende i radhus på norrsidan
Innan den 24/4 märk upp trall som ni tycker ska bytas ut.
På måndag den 24/4 kl 09 kommer vi och PEAB starta kontroll av trallen på alla radhus mot norr.
Alla boende ska göra en egen bedömning av trallen på de delar som de vill ha utbytt.
Märk upp trallen med en tejp el liknande som sitter när vi kommer på måndag fm. 24/4.
Vill man vara med då går det bra. Det behöver vara så pass tomt att vi har möjlighet att besiktiga hela ytan!
De delar som vi och Peab är överens om att byta markeras med vattenbeständig färg och beställt snarast möjligt.

Föreningsstämma
Vår ordinarie föreningsstämma blir den 4:e Maj hos Quality Hotel Friends. kl 19.00 i lokalen Wembley.
Vi har lagt er kallelse i er brevlåda samt skickat ut dom till era e-postadresser.
Kallelse samt dagordning i digitalt format:
kallelse_till_foreningsstamma_2023-05-04.pdf

Vår senaste årsredovisning kan du nu hitta här:
https://www.brfstjarnhimlen.se/information-dokument/


2022-12-07
Från årsskiftet kommer föreningen att debitera medlemmar för den faktiska förbrukningen av varmvatten per hushåll. Kostnadsökningen kommer i genomsnitt handla om 6%.
I och med detta är planen att ha oförändrad årsavgift för 2023.

2022-08-23
Här är ett dokument med Preliminär tidsplan för fasadrenoveringen. I PDF format
Fabege, som äger vår fastighet samt flera andra fastigheter i Arenastaden behöver hjälp med en resevaneundersökning från oss som bor i området, undersökningen är anonym och man behöver i inte uppge Namn, personnr. eller email. Här är den: https://www.cero.nu/survey/?id3=1652865210
Fabege uppskattar all hjälp dom kan få av oss som bor här för att kunna göra Arenastaden ännu bättre i framtiden!

2022-07-12
Info om fasadrenoveringen (uppdateras löpande när vi får mer information):

När?
Start vecka 29 på Port 10 samt stendelen på Port 14

Varför?
Fel på platta mellan trästomme och puts/sten. Om den ej byts ut kan det bli problem med stommen i framtiden.

Fallande fasad?
Problem skilt från anledningen till fasadrenoveringen. Vid bygget limmades stenfasaden fast. Nu skruvas den istället fast och kommer att sitta bättre.

Kan de göra ena halvan av varje port i taget för att minska tiden vi är instängda?
De tittar på den möjligheten. Mycket av jobbet samordnas dock – det är inte säkert att en sådan metod skulle halvera tiden.

Kan de göra en våning i taget och därefter ta ner ställningen gradvis?
Nej. För att optimera arbetet kommer de att arbeta parallellt på samtliga våningsplan.

Kan de arbeta i flera portar samtidigt?
De tittar på möjligheten att arbeta parallellt även på tolvan.

Måste de täcka ställningarna så att vi inte kan se ut?
Ja. Eftersom det kommer bli stomrent – trästommen utsatt för vädret. Plasten skyddar mot regn och snö. För att kunna arbeta med puts krävs en viss temperatur. Därför värms vid behov miljön inne i byggställningen.

Om arbetet blir stillastående flera veckor pga materialbrist, kan plasten tas bort då?
I dagsläget har de bra koll på materialen och de räcker. De tittar på möjligheten att ta bort plasten om en situation skulle uppstå.

Får man stämma bostadsrättsföreningen?
Om ni gör det kommer det att vara våra samlade pengar som går åt till den processen. Brf Stjärnkikaren har försökt på flera sätt tillsammans med jurister att få ersättning från Peab men misslyckats.

Har de inga skyldigheter gentemot oss? Får de lov att täcka för samtliga fönster i flera månader?
De har i princip inga skyldigheter eftersom detta är ett garantiärende och måste göras.Trots att de inte har några skyldigheter är de ändå måna om att förbättra det de kan för oss.

Vad kan jag göra?
Fota alla ytor, både inomhus själva väggen mot gatan samt utsida, balkongräcke osv.
Väggarna ska tömmas. Allt kommer vibrera så mycket att det trillar ner, blommor mm. Kolla så att fönsterbrädorna sitter fast, annars kommer de trilla ner och gå sönder.

Får jag öppna fönstren på helgerna?
Rekommendationen är nej.

Ersättning?
En underleverantörs (STO) försäkring täcker eventuell skada inne i lägenheterna samt även själva fasadrenoveringen. Ingen ersättning utgår från Peab. Brf Stjärnkikaren har försökt på många olika sätt med många olika jurister utan att lyckas få ersättning. Ingen har ännu vad vi vet lyckats få ersättning från sin egen hemförsäkring. Hör gärna av er om ni lyckas.

Om det kommer in massa damm i lägenheten?
Hör av dig till kontakt@brfstjarnhimlen.se – ibland har de kunnat täta ytterligare utifrån för att minska dammet.

Om en elsockel går sönder?
Kontakta oss så förmedlar vi till Peab för åtgärd. Se till att ha fotograferat innan och efter.

Vad kan jag förvänta mig för temperatur inne?
Temperaturen i lägenheterna har varit okej enligt flera boende vi pratat med. Däremot kan det kännas instängt eftersom man inte får öppna. Peab har rekommenderat luftrenare som man får bekosta själv.

Kommer arbetet att pausa under jul och sommar?
Endast paus under lördagar, söndagar och röda dagar.

Kommer lekplatserna gå att använda?
Ja.

Vad kostar detta oss?
Vi betalar inga pengar för fasadrenoveringen (de vill fortsätta ha en god relation med Mall of Scandinavia). Andra med samma problem har behövt bråka mycket för att få fasadrenoveringen bekostad. Peab faktureras av oss för el och vatten.

Får man leka på byggställningarna?
Nej.

Allt innanför ställningarna räknas som arbetsplats med krav på skyddsskor och varselhjälm. Det är upp till 25 cm mellan byggställningen och väggen dvs gott om plats att trilla ner till marken.

Fortsatt information?
Brf Stjärnkikaren har haft möte varannan vecka med Peab om vad som sker samt uppdaterad tidsplan. Vårt mål är att fortsätta med detta.

Vi önskar alla lägenhetsboende lycka till under processen! Skriv gärna t ex på Facebook om ni har tips som underlättar!

2022-06-17
Nu finns det ytterligare en tid som ni kan komma och hämta er nya Router och nya TV-box:
21:e Juni: Evenemangsgatan 14, våning 2 mellan klockan 19.00-19.45
För mer info, se nedan (2022-06-14)
In English:
Regarding new equipment for broadband and TV.
To those of you who for one reason or another missed to pick up the new broadband and TV equipment for your apartment.You will be given the opportunity to pick up the new equipment 2022-06-21 between 19:00 – 19:45
The place to pick up the equipment is Evenemangsgatan 14, 2nd floor.
Your current old equipment works, but the new equipment is better and can handle faster internet speed and it also have better security.

2022-06-14
Uppgraderingen av vår inkommande fiber till 10 Gbit/s gick bra (250 Mbit/s per lgh).
Internet låg nere ungefär mellan 08.00-09-30. TV-kanalerna kom igång efter ytterligare en timme.
Det finns nya Routrar och TV-boxar att hämta, det är en ny router och en ny TV-box per LGH (dessa tillhör lägenheten). Era befintliga Routrar och TV-boxar fungerar visserligen nu, men den nya utrustningen är mer modern, klarar bättre hastigheter och har bättre säkerhet än eran nuvarande utrustning! Därför bör ni uppgradera. I princip är det bara att byta ut eran router och TV-box mot våra nya som vi har fått från Telia. Dom kopplas in på samma sätt. När ni hämtar den nya utrustningen får ni med Telias hjälp-instruktioner.

Följande datum kan ni komma och hämta er nya utrustning:
15:e Juni: Evenemangsgatan 14, våning 2 mellan klockan 19.00-20.00
16:e Juni: Evenemangsgatan 14, våning 2 mellan klockan 20.00-21.00
Ev. kommer vi att ordna ett till sista datum inom närtid då ni kan hämta er nya utrustning.
Digitala dokument:  1. Viktig info från Telia     2. Vad ingår i nya avtalet

2022-06-02
Info nedan från Telia ang. uppgraderingen av bredbandet 250/250 (Internet-hastighet) och fiberkapaciteten:
——————-
Uppgradering av era switchar kommer att genomföras 2022-06-14 från kl  08.00 och framåt.
Det innebär att det är detta datum, 2022-06-14, som de boende kommer att märka av vårt arbete.
Det kan förekomma avbrott och störningar under hela denna dag medan omkopplingen görs.
Entreprenören kommer även att avisera med störningslappar några dagar innan bytet.

Era kollektiva tjänster kommer uppdateras några dagar efter switchuppgraderingen (ca 3 arbetsdagar). Mer info kommer ang. utbyte av TV-box och router.
—————–
Era nuvarande routrar och TV-boxar kommer att fungera efter uppgraderingen, men för att kunna utnyttja snabbare internethastighet och ta del av andra förbättringar, som t.ex ökad säkerhet, så bör alla byta TV-box och router.
Som sagt, vi återkommer med mer information ang. utbyte av TV-box och router.

2022-05-15
Information om avspärrningarna på Evenemangsgatan

I torsdags lossnade två plattor, av okänd anledning, från fasaden vid port 14. Ingen kom till skada. Peab som har byggt fastigheten var snabbt på plats och undersökte hela fasaden för att säkerställa att inte fler plattor skulle lossna. Som en säkerhetsåtgärd placeras ställningar utanför varje port. Vänligen respektera avspärrningarna tills dess att de är borta.

Du som brukar använda soprummet i port 14 kan använda sin lägenhetsnyckel för att låsa upp soprummen i port 10 och 12, tills dess att port 14 öppnar igen. Lägenhetsnycklarna går även till entreportarna på 12 och 10.

Vi i styrelsen återkommer med mer information när vi vet mer.

Mvh,
Styrelsen för BRF Stjärnhimlen

2022-05-04
Vår föreningstämma är nu genomförd. Det blev en del förändringar i styrelsen, du kan hitta styrelsemedlemmarna här:
https://www.brfstjarnhimlen.se/styrelse-i-brf-stjarhimlen/

Vår senaste årsredovisning kan du se här:
https://www.brfstjarnhimlen.se/dokumenter/arsredovisning_2021.pdf.

2022-04-11
Det är bra om alla medlemmar kontrollerar sina uppgifter i NABO, som sköter vissa ekonomiska och administrativa uppgifter åt vår BRF. Några saker behöver ni uppdatera själva, till exempel se till att era email-adresser är inlagda, så att ni kan ta del av framtida emailutskick som kommer att göras när det händer saker inom föreningen.
Gör så här: gå till NABO:s inloggnings-sida: https://portal.nabo.se/kundportal/login
Logga in med bankid , klicka på ditt namn längst upp till vänster, sedan Inställningar, klicka på Kontaktuppgifter.
Fyll i era uppgifter och klicka sen på [Spara kontaktuppgifter]. Se även denna bild för mer hjälp.

2022-03-27
Vi har beslutat att vår föreningsstämma blir den 4:e Maj hos Quality Hotel Friends. kl 19.00 till ca. 21.00. Om man har ett förslag till stämman så bör man skicka en motion omgående till kontakt@brfstjarnhimlen.se. Annan info kring föreningstämman finns alltid att läsa här:  https://www.brfstjarnhimlen.se/foreningsstamma/
Kallelse i digitalt format: kallelse_till_foreningsstamma_2022-05-04.pdf

Avtalet med Telia är påskrivet, så bredbandet blir uppgraderat till 250/250 Mbit, och enligt våra beräkningar blir det inga extra kostnader för medlemmarna eller föreningen!

2022-01-23
Avgiftsförändring: Fr.o.m. 1/3 2022, d.v.s. nästa utskick av avier, görs en justering av medlemsavgifterna med 2%, p.g.a. inflation. Även elpriset har ökat under senaste åren och för att få en mer realistisk debitering mot medlemmar så ökar kwh-priset med ca 20% till 1,70 kr mot tidigare 1,40 kr. Priset för elen gäller retroaktivt fr.o.m. 1/12 2021.

Underhåll: Styrelsen har fräschat upp de mest utsatta delarna av våra trapphus på entréplan och vån 8 samt soprumsgolv. Till våren kommer entrédörrarna behandlas för att även de ska få ett lyft.

Frågan om solfilm avvaktar vi med till dess att fasadbytet har skett, planen är att PEAB inom kort startar på Evenemangsgatan 8. Inget datum finns för vår förening i dagsläget.

Bredband: Förhandling förs just nu med Telia och vi ser ut att kunna få högre kapacitet till en kostnad som inte skiljer sig från vad vi har idag.  Är man i behov av ännu högre kapacitet kan man även beställa detta via Telia direkt och betala för den utökade tjänsten själv.

Vicevärd: Fr.o.m. 1/1 är Tommy Carlström på uppdrag av BRF Stjärnhimlen vicevärd och tar över Cemis roll som ansvarig för felanmälan och även rondering och tillsyn i husen. Tommy har stor kunskap inom styr/regler och vi tror att driftsäkerheten kommer att bli väsentligt bättre med honom.

PEAB: De har sedan ett år tillbaka engagerat sig mer än tidigare i arbetet att åtgärda fel i husen och släcka besiktningsanmärkningar. Under hösten gjordes ytterligare besiktningar för att få problemen samlade i ett dokument, där besiktningspunkterna betas av allteftersom. Några hushåll som hört av sig har fått åtgärder utförda som inte hanterats efter tidigare besiktningar. Finns det frågor eller problem ni vill att styrelsen tittar på hör av er.

Frågan gällande trallen på plan 3, 8 och 9 är ännu inte klargjord från PEABs sida. Vi vet i dagsläget inte vad som ska ske. Känslan är att det går framåt, men långsamt.

OVK: Under hösten gjordes en OVK, en del åtgärder för ett godkännande kvarstår. När det är dags att åtgärda icke godkända punkter kommer en kallelse skickas till berörd medlem. Även ni som av en eller annan anledning inte fick en OVK kommer kunna hanteras i samband med detta.

Styrelsen uppmanar alla medlemmar att rengöra till- och frånluftsdon inför kontroll, detta då det är ett nedslag för godkännande som anses ska kunna hanteras av oss medlemmar.

Soprum: Har du synpunkter på tömningsfrekvens eller annat hör av dig till styrelsen. Vi har fortsatta problem med att saker som inte hör hemma i soprummen hamnar där och detta riskerar att ge oss merkostnader. Är det fullt i soprummet närmast kan det finnas plats i porten bredvid, kod och nyckel fungerar för att ta sig in.

Med Vänliga Hälsningar,

Styrelsen för BRF Stjärnhimlen


Äldre nyheter

Styrelsen har beslutat att säga upp avtalet med Cemi som vår fastighetsförvaltare och prova en lösning som grannföreningen använder sig av.

Felanmälningar kommer fortsättningsvis gå till en ansvarig för båda föreningarna enligt nedan. För akuta felanmälningar kommer jour att finnas via Dygnet fastighetsjour eller till vår avtalade städfirma för akut städ eller sanering.

Vår förhoppning är att detta kommer ge en kostnadsbesparing och samtidigt en högre servicenivå.

Vid en anmälan så anger man namn och telefonnummer samt lägenhetsnummer. Jour ska endast användas vid akuta ärenden som innebär fara för person eller byggnad.

Under kontorstid går det bra att ringa vår nya vicevärd Tommy Carlström på 08-7718888 , det går även bra att skicka email till honom via:
felanmalan@brfstjarnhimlen.se

Efter kontorstid går det fortfarande bra att maila till email addressen här ovanför.

Dygnet Fastighetsjour: 08-186000. För akuta åtgärder med risk för skada på person eller byggnad.

Städ eller sanering Swedal fastighet 0707 – 544 173 alt svetlana@swedalfastighet.se