Nya passersystemet för BRF Stjärnhimlen

 (English translation)

Arbetet med installation av nya passersystemet är pågående i port 12, fortfarande med ett par saker att justera. Så snart det är klart, påbörjas även installation i port 10.
Port 14 fungerar bra, frånsett att dörren i sig skall justeras. Alla entré-dörrar kommer inom kort att bli servade. Vi återkommer med datum för detta.
KORTSLUTNING PORT 12
Under installation i 12an, blev det en kortslutning i elcentralen, vilket innebär att lamporna på entré planet för närvarande är släckta. Vi hoppas på att få felet avhjälpt i början av veckan.
TIDSINTERVALL PORTTELEFON
Beträffande porttelefonerna: Vi har ställt in att dessa är aktiva mellan klockan 07:00 – 24:00. Det innebär att passering in via porttelefon INTE fungerar under nattetid. Detta för att säkerställa lugn och ro i hemmen, om busringningar mm skulle komma att förekomma.
Mellan 00:00 – 06:59 kommer du in med taggen eller den fysiska nyckeln i alla portarna.
GAMLA KODEN
Fortfarande är den gamla koden i funktion i entréerna, men bara till dess att installationen är slutförd och alla parter, inklusive externa, har bekräftat att de kommer in utan problem.
HÄMTA UT DINA TAGGAR
Imorgon 18 mars mellan kl 19:00 – 20:00 kan ni som ännu inte hunnit hämta ut era taggar göra så. Plan 2 i port 14. Ta med giltig legitimation!

Om du mot förmodan ännu inte har din nya tagg, fungerar än så länge den gamla portkoden också.

Porttelefon: Även den är installerad på port 14 och fungerar för hushållen. För att öppna när någon ringer på ditt namn, använder du knapp 5 på din mobiltelefon. Om du har problem, meddela genast till oss på kontakt@brfstjarnhimlen.se. Imorgon 14 mars, påbörjas installationen på port 12 och 10.

Vårt nuvarande passersystem är ett åldrat system och har en hel del brister i säkerhet, vad gäller in- och utpasseringar i vår fastighet. Under senare år har det dessvärre också förekommit ett antal intrång, stölder, skadegörelser mm. som gör att föreningen under hösten 2023, beslutade att införa ett modernare och säkrare passersystem, för att skapa mer trygghet till föreningens medlemmar. Det nya passersystemet bygger på samma teknik som vår grannförening har, BRF Stjärnkikaren.

Med det nya passersystemet kommer det inte längre vara möjligt att komma in med kod. Det kommer enbart bli möjligt att passera in med passerbrickor (taggar) eller via porttelefon.

  • Varje hushåll får i standard-uppsättning 3 nya taggar (de gamla brickorna/taggarna kommer inte att fungera med det nya systemet) och det finns såklart möjlighet att be om fler taggar per hushåll, mer om det se Frågor & Svar nedan.
  • Taggarna är kopplade direkt till varje bostad och administreras av föreningen. Dessa taggar skall givetvis överlämnas till nya ägare vid t ex försäljning av bostaden.
  • Taggarna är numrerade/färgkodade. Om en tagg tappas bort, skall detta anmälas till föreningen, som då på en gång blockerar den borttappade taggen. Allt för att undvika att obehöriga skall begränsas passage in till medlemmars egendom.
  • Taggarna kommer att delas ut vid ett par givna datum (se högst upp!), som kommuniceras i hissar, på facebook-sida och i mail. Endast ägare, alternativt godkänd andrahandsgäst, kan hämta ut taggarna, mot uppvisande av legitimation.
  • Taggarna är kopplade direkt till den entreport som lägenheten är registrerad på.
  • Taggarna kommer att behövas för att kunna passera in genom entreportarna men också till soprummen.
  • Varje hushåll kommer i och med installation av det nya passersystemet, läggas upp i ett porttelefonsystem.
  • För detta krävs att varje hushåll har åtminstone ett telefonnummer registrerat. Det kommer vara möjligt att registrera fler telefonnummer per hushåll.
  • Varje nummer kopplas till ett namn, alternativt lägenhetsnummer om man inte vill ha sitt namn synligt i porttelefonen.
  • För att namn och nummer skall kunna vara kopplade i systemet, behöver personen kopplad till numret vara minst 18 år fyllda.
  • Om man glömmer/inte tar med sig sin tagg, kan man ringa till sig själv via porttelefonen och öppna porten.
  • Porttelefonen är kopplad till mobila telefoner, vilket innebär att det även finns möjlighet att öppna porten remote, det vill säga om du inte själv befinner dig i din bostadsrätt kan du öppna för ett bud t.ex som skall lämna något vid din dörr.

Se även ”Senaste status för nya systemet” högst upp på denna sida för nyaste installationsinfon.
Installationen av det nya systemet påbörjas den 14 mars i porten till Evenemangsgatan 14, sedan kommer port 12 och sist port 10 att bytas ut. Installation tar mellan 2-3 dagar per port. Under den här perioden kommer båda systemen att vara aktiva. När installationen har slutförts, disaktiveras det gamla systemet, vilket innebär att den nuvarande kodfunktionen samt de gamla taggarna inte kommer att fungera längre.

Det är företaget Säkra Fastigheter som har i uppgift att installera vårt nya passersystem.

  1. Kan jag beställa fler taggar?
  2. Ja, sänd ett mail till kontakt@brfstjarnhimlen.se och meddela hur många taggar du önskar, utöver de tre redan färdigställda. Varje tagg extra kostar SEK 150,00. För att kunna registrera ytterligare tagg(ar), behöver du uppge ditt interna och externa lägenhetsnummer t ex A01 (intern nr) och 1101 (extern nr). Skriv i rubriken ”NY TAGG”
  3. Hur får jag de nya taggarna?
  4. Föreningen kommer att dela ut taggarna vid ett par bestämda datum (som kommer att kommuniceras separat)
  5. Kommer de gamla taggarna att fungera med det nya passersystemet?
  6. Nej, de disaktiveras när det gamla systemet tas ur bruk
  7. Kommer jag behöva ny tagg för att komma in i soprummen?
  8. Ja, alla portar som idag använder de gamla taggarna, kommer att bli utbytta till det nya passersystemet, där nya taggarna behövs
  9. Om jag förlorar en tagg, vad gör jag då?
  10. Skicka mail till kontakt@brfstjarnhimlen.se och meddela vilken tagg du förlorat (taggarna har olika färg), samt meddela lägenhetsnummer (internt och externt). Taggen kommer blockeras för passage. Behöver du beställa en ny tagg, följer du instruktionen under fråga 2 ovan.

  1. Kan alla i min familj få ”egen knapp” i porttelefonen
    • Enbart personer som är 18 år fyllda, eller äldre, kommer att finnas inlagda i porttelefonerna
  2. Finns det begränsningar hur många personer som kan ha ”egen knapp” i porttelefonen, per hushåll
    • I nuläget finns ingen begränsning på antal nummer per hushåll, under förutsättning att personen är skriven på adressen samt är 18 år eller äldre.
  3. Vem läggs upp i porttelefonsystemet?
    • Inledningsvis kommer alla som har sina telefonnummer registrerade i Nabos portal att läggas in i systemet. Önskas fler nummer till medlemmar i hushållet (18 år fyllda eller äldre) sänder du in uppgifter till kontakt@stjarnhimlen.se med namn, nummer, ditt lägenhetsnummer (internt och externt nummer (t ex internt A01 , externt 1101). Vi tar emot informationen och ser till att den inkluderas i installationen. Skriv i rubriken ”NYTT NUMMER”
  4. Om en person flyttar in eller ut, hur hanteras det i passersystemet?
    • För nya medlemmar hanteras detta direkt av föreningens administration. Om det i befintligt hushåll sker förändringar, sänder du ett mail till kontakt@brfstjärnhimlen.se och uppger informationen.
  5. Hur kommer bud eller hantverkare m fl in som jag behöver släppa in?
    • Alla personer som du behöver släppa in, kommer att använda porttelefonen, dvs de ringer på ditt namn från porttelefonen.


Vänliga hälsningar
Styrelsen BRF Stjärnhimlen